Paulus’ Pitch

Wie in het bedrijfsleven werkt heeft het ongetwijfeld al eens meegemaakt: een zeer goed afgewogen speech, die kort duurt: een pitch. Ik denk dat de apostel Paulus ook een mooi voorbeeld van een pitch heeft. Je vindt hem in Handelingen 17 vanaf vers 22. Wat voor tips kunnen we daar nu nog uithalen?

Doelgroep

De eerste tip is: Wees toegespitst op je doelgroep!
Paulus houdt zijn toespraak in Athene. Het is op het forum van de berg de Areopagus. Daar kwamen de rijke en intellectuele mannen van het oude Griekenland bijeen. De invloedrijke klasse zou je kunnen zeggen. Paulus spitst zijn pitch op hen toe. Hij haalt een aantal dichters en schrijvers aan. In de bijbeltekst worden ze niet genoemd. De bijbelschrijver maakte geen wetenschappelijk boek, maar waarschijnlijk wisten de geleerde grieken zelf heel goed aan wie Paulus refereerde.

Een schilderij van Paulus op de Areopagus in Athene

Humor

Je pitch beginnen met een klein snufje humor, dat doet het altijd goed. Paulus vertelt over de tempel voor de onbekende god die hij heeft gezien. Zijn inkopper is, dat hij met zijn verhaal over Jezus, juist die God komt verkondigen. Hij maakt een opmerking die op ons overkomt als grappig en ad-rem, maar die zeer serieus bedoeld is. Die onbekende God? Die ken ik en is zelfs jullie redding.

Positiviteit

Behalve met de humor, begint Paulus ook met positieve feedback. Hij ziet dat men heel gelovig is in Athene. Dat prijst hij de hemel in. Nog steeds is het begin van een goede feedback om te beginnen met iets positiefs en ook weer positief af te sluiten. Dat laatste doet Paulus ook. Nadat hij vertelt heeft over de God van Israël en het oordeel, begint hij over de mooie kern van zijn geloof: de verrijzenis uit de doden. Het minder positieve deel in een verhaal of in de feedback staat in het midden van deze positieve sandwich. Bij Paulus is het het oordeel, bij een slecht nieuwsgesprek is het het slechte nieuws. Bij een pitch zijn het de nadelen van bijvoorbeeld een voorstel.

De lengte van je pitch

Een pitch van tegenwoordig moet eigenlijk gehouden kunnen worden in 1 reisje met de lift vanaf de onderste verdieping tot de bovenste. Men noemt het daarom ook een elevator pitch.
Paulus is wat té enthousiast. Zodra hij over de opstanding begint beginnen een aantal mensen te lachen, anderen vinden het minder lachwekkend maar nodigen hem uit er later nog eens over te vertellen. Het is dé manier om anderen af te kappen zonder negatief te zijn. Het heeft lang genoeg geduurd. Hij is de aandacht kwijt geraakt. De tip die we hier uit halen is dus om kort en bondig te spreken.

Ineens zie je het

Dat de bijbel soms goede tips voor een normale bedrijfspitch kan geven is mooi om te zien. Zo lees je de bijbel meestal niet. Zelf vond ik het een fijne verrijking van mijn blik op dit verhaal. Wie weet zijn er nog meer mooie voorbeelden van aansprekende toespraken in de bijbel. Laat het dan gerust weten in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.