Ik bemin je

Biddende figuur in ArundelBemind worden is een van de mooiste dingen die een mens kan overkomen. Het kan liggen in de liefde van mens tot mens. Je ouders die van je houden, vrienden die van je houden, maar vooral het beminnen wat liefdespartners doen, is een hemelse ervaring.
Als je man of vrouw, vriend of vriendin zegt: “ik bemin je”, dan gloei je van binnen. Dat beminnen van iemand die je zo nabij is, dat brengt je bij je diepste verlangen als mens. Je mag er zijn zoals je bent.

“Ik bemin je”, dat zeggen niet alleen menselijke geliefden, ook God zegt het tegen mensen. God houdt van ons en dat ervaren is ook hemels. Het verschil is dat je God niet fysiek kan zien. God ervaar je in wat er in je leven gebeurt, in klein en grote dingen. God ervaar je in het bidden of in het lezen van de bijbel.
Steeds meer ervaar ik dat de kern van de bijbel Gods liefde is. De traditie van de kerk maakt me daar steeds bewuster van. Het klinkt raar in een tijd waarin over de kerk de meest verschrikkelijke schandalen naar boven komen. Ook over hoe de liefde ervaren en gewaardeerd werd door de kardinalen op de gezinssynode kun je van mening verschillen. Toch is de basis onder het Katholieke geloof, Gods liefde voor mensen. God die zegt: “Ik bemin je!”

bookcoverIk heb de jongerenversie van de catechismus aangeschaft. Een populaire uitgave waarin de kernvragen van het katholieke geloof aan bod komen. De citaten en vragen op de eerste pagina gaan allemaal over de onophoudelijke liefde van God. Ik merk dat ik gegrepen ben door mystici die God als geliefde zien. Ik voel dat ik God wil beminnen met alles wat in mij is. Maar het is zo lastig vast te houden. De waan van de dag, alle normale dagelijkse dingen
Een heel raak citaat waar ik graag mee af wil sluiten is van Blaise Pascal, de beroemde wiskundige.

Mensen en menselijke dingen moet men kennen om ze te beminnen. God en goddelijke dingen moet men beminnen om ze te kennen.

Ik bid dat ik als antwoord aan God ook mag zeggen: “Ik bemin U, zoals U mij bemint”.

Eén reactie

  1. Peter Gerrets

    Dag Sander,

    Dat woord ‘beminnen’ klinkt zo anders als ‘houden van’ of ‘liefhebben’.
    Het is teer. Duidt méér op intimiteit. Ik heb jaren en jaren nooit begrepen wat het betekent. Bijna nooit ervaren, dat iemand spontaan uit zichzelf mij bemint. Zo vaak ervaren dat iemand uiteindelijk toch iets van mij wil. Omdat ik die spontaniteit zo miste, ging ik zelf omarmen om omarmd te worden, aanraken om aangeraakt te worden. Dat kan manipuleren worden. Vaak gebeden: ‘Heer, leer mij leven. Heer, leer mij liefhebben’. Sinds enkele jaren ken ik twee échte vrienden, die hun liefde uiten.
    Door hen ontdek ik hoe God mij bemint,
    Dank Sander voor deze tere dingen die je met ons deelt. Liefs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.