Verkozen en verslagen

Foto van nu.nl

Afgelopen woensdag zijn veel gemeenteraadsleden in ons land verkozen voor vier jaar. Zodra je verkozen bent hebben mensen allemaal verwachtingen van je. Die vrouw of man zal wel dit of dat uit de beloften gaan realiseren. De vraag is wat komt er van terecht? Over vier jaar kan de publieke opinie soms heel anders zijn. Of misschien draaien mensen veel eerder al om.

Met vreugde binnengehaald

Op Palmzondag werd Jezus met grote vreugde Jeruzalem ingehaald. Hij kreeg geen taart zoals de meeste partijen met zetelwinst donderdagochtend, nee hij kreeg een heuse huldiging. Op een ezel, reed hij door de straten van de stad. Jeruzalem zo hoog gebouwd, leek een koning binnen te halen. Mensen hadden allemaal grote verwachtingen: Hij zou de Romeinen verjagen, hij zou het rijk van David herstellen, hij zou…
Met palmtakken zwaaiden ze hem toe: Hiep hiep hoera, Jezus is de allergrootste.

Totaal omgeslagen

De vreugde duurde een paar dagen. Al snel liet Jezus zien dat hij geen geweldenaar was. Zijn verkiezingsprogramma bestaat niet uit snelle beloften. Mensen raakten teleurgesteld. Priesters hadden het al een tijdje op hem gemunt en zelfs Judas, één van zijn vrienden begreep niet dat Jezus eigenlijk geen verkiezing wilde, maar toewijding in liefde.
In die week, in de nacht van donderdag op vrijdag werd Jezus opgepakt en terechtgesteld. De middag erna stierf hij. Roem en hulde is heel relatief.

Een tijd van toewijding

Voor mij is de komende week een intense week. Van vreugde door verdriet naar opstanding. De verhalen uit het evangelie brengen mij dichtbij de Heer. Wie was Jezus en waarom is zijn boodschap zo bijzonder. Alles van de wereld komt in een ander daglicht te staan. Hij laat mij zien dat het enige belangrijke in het leven uiteindelijk toewijding is. Toewijding aan mensen om je heen, of ze nu je naasten zijn of je naar het leven staan.
Toewijding ook aan God, Gods liefde blijft door alles heen, al sta je oog in oog met de dood. Hij is aan ons, aan mij, toegewijd. Ik vind het heel moeilijk om dat ook voortdurend aan Hem te zijn.

Maar toch, als je het op de man af aan me vraagt: dan is de enige die ik boven alles verkies: Christus, mijn Heer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.