Jaaroverzicht 2017 – Drukte en ontwikkeling

Op de laatste dag van het jaar kijk ik graag terug. Het is tijd voor een jaaroverzicht. Waar 2016 in het teken stond van deze site verder ontwikkelen en veel posten, was 2017 een stuk minder vol. Misschien heb ik u als mijn lezer wel verwaarloosd.  Ik plaatste maar een enkele post. Maar wat was 2017 voor mij voor een jaar?

Drukte

In mijn offline-leven ben ik met heel veel bezig geweest. Op mijn werk zette ik een nieuw team op en de parochie waar ik vrijwilligerswerk deed maakt veel spannende tijden door. 2017 werd het jaar dat katholiek Utrecht begon richting gezamelijkheid. De gemeenschappelijke website is er al. In februari nam ik daarnaast afscheid als voorzitter van de LCC-projecten. Na twee jaar vond ik het genoeg geweest en ben ik opgevolgd door de voorzitter van ContrariO.

Reizen

Behalve werken en regelen nam ik ook de tijd om te reizen. In februari bezocht in na zeven jaar de stad Rome. In die zeven jaar ben ik in geloof enorm gegroeid en ben zelfs katholiek geworden. Dit jaar bij de audiëntie van de paus op het Sint-Pietersplein zijn was erg bijzonder. Net als het feit dat ik de vier grote Basilieken in de stad bezocht. Ik vierde in de Paulus-buiten-de-muren bovendien de eucharistie en bezocht ook nog eens het huis van Keats en zijn graf. Met deze Engelse dichter krijg ik steeds meer affiniteit.

In de zomer bleef ik thuis, drie weken lang maar liefst. Het was heerlijk. Drie weken kon ik mezelf qua vakantiedagen nooit veroorloven, maar door iets meer te gaan werken gingen er ineens een hoop mogelijkheden open.

Aan het eind van het jaar bezocht in Sevilla en Cordoba. Prachtige steden, ik zou er zo kunnen wonen. Sevilla is minder toeristisch dan Barcelona en voelt huiselijk en knus aan. Het lijkt wel een beetje op Utrecht. Ik ontdekte op deze reis dat ik torens beklimmen erg leuk vind in plaats van eng. Zou je over hoogtevrees kunnen heengroeien?
Wat me het meest is bijgebleven is de Mezquita in Cordoba, een oude moskee die al lang geleden als kerk in gebruik werd genomen. De bouwstijl is geweldig om te zien en ondanks de drukte van toeristen kom je er toch tot rust.

Geloofsleven

Ik mocht dit jaar ook voorgaan in een aantal ZaterdagAvondAnders-vieringen en in de viering op Allerzielen. In de volkskerstzang mocht ik een kerstverhaal vertellen. Ik merk dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vertellen over het geloof en over Gods liefde zal me nooit loslaten.
Daarnaast prijs ik mezelf dankbaar om die mensen en vrienden waarmee ik gesprekken over het geloof mag hebben. De omgang met God is het meest intieme wat je hebt en daarnaast ook het meest waardevolle. Daarover spreken is voor mij belangrijk.

Deze site

De ontwikkeling van deze site lijkt wat stilgelegen te hebben. Toch is er wat gebeurd. De layout bijvoorbeeld is behoorlijk veranderd. Het heeft een fris aanzien gekregen. Dit jaaroverzicht is niet alleen een terugblik op 2017, maar ik wil ook vooruit kijken.
Ik miste door andere bezigheden vaak de energie en inspiratie om hier te schrijven. Je moet er toch telkens voor zitten. Ik heb het voornemen om in 2018 wekelijks weer wat te schrijven. De verschijning van deze blogs zal in het weekend zijn.
Ik merk dat de boodschap van liefde van het evangelie steeds sterker nodig is in de wereld die zo verhardt. Ik geloof dat het anders kan in de wereld. Ik geloof dat Jezus ons daarin heeft voorgeleefd. Ik hoop dat ik er iets in kan betekenen.

Daarom, zo afsluitend, wens ik u allen een prachtige jaarwisseling en een zegenrijk 2018. Dat Gods liefde aanwezig mag zijn in de wereld. Dat wij als licht van de wereld, kleine lichtjes en beginpunten mogen zijn waar dat zichtbaar is. En dat als het even niet lukt, we thuis mogen zijn bij God en Hem om vergeving mogen blijven vragen.