God zonder ruis

dav

Buiten radio luisteren is soms een opgave. Wanneer je niet het geluk heb van een digitale ontvanger, zit je maar te hannesen met de draaiknoppen van een toestel of met de frequentie op je telefoon. Als je dan eindelijk bent afgestemd op de goede zender en gaat een beetje verzitten: floep, weg mooie muziek. Ruis is je deel.

Een zender en een ontvanger

Wanneer je communiceert heb je behalve met de boodschap altijd te maken met een zender en een ontvanger. De zender maakt en stuurt de boodschap, de ontvanger legt de boodschap uit. Dat is zo wanneer je van mens tot mens praat, maar ook als het gaat om communiceren met God.

Veel dingen vormen ruis tussen God en ons

Om God goed te kunnen horen en zien in je leven, moet je op hem afstemmen. Met God is niets mis als Hij onze boodschap uit ons leven en gebed ontvangt. Ook al zeggen wij het zo beroerd, Hij begrijpt wat wij bedoelen. Maar als wij God willen begrijpen en Jezus willen volgen, dan hebben wij vaak te maken met allerlei ruis.

Om ons heen zijn veel dingen waar we door afgeleid kunnen worden. In deze moderne tijd staan de smartphone en het internet toch wel op één wat dat betreft. Ook de dagelijkse drukte van dingen “moeten” kan maken dat wij enorm van God worden afgeleid. We kunnen daardoor niet meer focussen op wie God echt voor ons is. Het is alsof onze radio net naast de goede zender of op totaal een andere zender staat afgestemd als dat we eigenlijk willen.

Voor een ruisloze ontvangst moet je stil worden

Om weer helder te kunnen ontvangen en af te stemmen kunnen we ons er in oefenen. Dat kan door stil te worden, ons af te zonderen voor een korte tijd. Die stilte kunnen we gebruiken voor gebed waarin we aan God vertellen wat ons van Hem afhoudt. Ook kunnen we deze tijd gebruiken voor het lezen van de bijbel. Daarin vinden we immers de verhalen over God en mensen.

God verstaan kost steeds weer tijd

Wanneer je begint met bidden en lezen heb je niet gelijk het gewenste effect. Zoals je soms lang moest draaien aan de knoppen van de radio om echt een goede zender te ontvangen, zo is bidden en lezen ook een traject. Soms heb je dan in je leven het idee dat je ineens Gods bedoeling doorhebt, een ander moment is dat weer weg. De momenten dat het goed gaat zijn heel waardevol en raken je van binnen. Ik wens dat iedereen toe. Van die mooie momenten blijf ik zelf op de been. Ik koester ze omdat ze bol staan van liefde!

Ook deze blog is weer een bloghop bijdrage. Deze maand is het thema ‘afstemmen’ gekozen door Chiel Voerman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*