Augustus

JANUARIFEBRUARIMAARTAPRILMEIJUNIJULI AUGUSTUSSEPTEMBEROKTOBERNOVEMBERDECEMBER

1 augustus – Alfonsus van Liguori
LiguoriAlfonsus van Liguori was de stichter van de orde van de Redemptoristen. Hij schilderde, was dichter en werd later priester.
Voor hem stond in alles de barmhartigheid van God centraal. Hij bekommerde zich over geestelijke en materiële armoede van mensen. We zouden in deze tijd best zo’n man kunnen gebruiken. Want er is veel financiële armoede én veel geestelijke armoede. Dat we onze medemens dan nemen zoals hij/zij is en er voor hen durven te zijn.

5 augustus – De wijding van de Maria Maggiore te Rome
P1020921
Eeuwen geleden werd op deze dag de Maria Maggiore te Rome gewijd. Een basiliek gewijd aan Maria. Een kerk waarnaar toe al eeuwen lang pelgrims komen. Ze komen voor de ervaring van het hogere, voor het thuiskomen bij Maria en bij God. Een gebouw dat zoveel waarde heeft voor de kerk, materieel en immaterieel voor zoveel gelovigen. Geloven is niet afhankelijk van een gebouw, het kan overal. Maar hoe mooi is het als je een fysieke plaats hebt waar je helemaal thuis kunt komen en je voelt dat je dichtbij God bent

9 augustus – Therese Benedicta van het Kruis (Edith Stein)

Saint_Edith_SteinVandaag gedenkt de Nederlandse Kerkprovincie de Heilige Edith Stein. Als joodse geboren, werd ze geraakt door het Katholieke geloof. Ze trad in in de orde van Karmelietessen. Toen kwam de Tweede Wereldoorlog en ze werd, samen met haar zus gevangen genomen en weggevoerd naar Auschwitz waar ze op 9 augustus 1942 de dood vond.
Ze geldt als beschermheilige van Europa.
Dat we, haar indachtig, durven zien hoeveel mensen er nog steeds om hun geloof vervolgd worden. Dat we hen proberen te steunen, of ze nu Jood, Christen, Moslim, Hindoe of wat dan ook zijn. Een mens heeft recht in vrijheid God te kunnen dienen.

11 augustus – Clara van Assisi

Joos_van_Cleve_-_Santa_ClaraVandaag gedenkt de kerk Clara, de vrouw die in het spoor van Franciscus ging. Beschermheilige van de televisie trouwens. Zij zag vanaf haar ziekbed voor haar geestesoog de mis die op een behoorlijke afstand werd opgedragen.
Dat ons kijken naar televisie of naar wat dan ook, mag zijn tot versterking van ons geloof. Dat wat wij zien ons mag aanzetten tot liefde jegens de ander.

15 augustus – Maria Hemelvaart

beeldVandaag is het 15 augustus, het is een hoogfeest binnen de Rooms-Katholieke Kerk: Maria ten Hemelopneming. Maria was zo dienstbaar aan God en toegewijd aan haar zoon Jezus, dat zij in de hemel opgenomen zou zijn. Een lastig begrip voor een protestant als ik.

Aan de andere kant, ik heb veel met Maria. Haar dienstbaarheid is prachtig en haar moeder-zijn voor Jezus en later voor Johannes voelen ook voor mij als een liefdevolle nabije kracht. Dat zij mij/ons is voorgegaan naar God, naar de hemel doet me goed. Haar bijzondere rol in de heilsgeschiedenis gedenken is erg mooi. Bijzonder om ook vandaag weer in de getijden daarbij stil te staan.

21 augustus – Paus Pius X
Papst_Pius_X-01.
Vandaag gedenkt de Kerk de Heilige Pius X. Hij had als motto ‘alles vernieuwen in Christus’. Dat ook wij steeds opnieuw mogen merken wat de Heer voor vernieuwing in ons leven wil brengen.

 

 

22 augustus – Maria Koningin

image014#Maria Dat ook vandaag Maria haar en ons mogen helpen en tot te komen.

 

 

 

24 augustus – Bartholomeüs

Saint_Bartholomew_by_Jusepe_de_RiberaDe kerk gedenkt de apostel Bartholomeus. Hij wordt vaak gelijk gesteld aan Natanael onder de vijgenboom. Het is een bijzonder verhaal hoe hij Jezus gaat volgen. Bijzonder om gekend te worden door God en je daarna aan hem toe te vertrouwen.
Bartholomeus zou na de dood van Jezus in India het evangelie verder hebben verkondigd.
Toewijding en met het evangelie verder gaan, het zijn voor mij belangrijke vragen op dit moment. Wie weet kan ik door Bartholomeus een beetje op weg geholpen worden.

29 augustus – Sterfdag van Johannes de Doper

Skelleftea_landskyrka_Johannes_in_discoVandaag de sterfdag van Johannes de Doper. Hij kwam om het leven omdat de dochter van Herodes zijn hoofd in een schotel wilde. In de kunst ook wel Johannes in Disco genoemd. Nu is disco een schotel, maar ik moet vooral aan dansen denken. Bij bovengenoemd tafereel niet fijn om te dansen, maar als je je leven met Christus gaat, krijg je wel een dansende vrolijkheid in je, omdat Zijn liefde alles overstijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*