De Bijbel, een challenge van een jaar.

NBG-bijbelingewonetaalAfgelopen januari begon ik met een nieuwe uitdaging: De bijbel uitlezen in een jaar. Tot mijn grote schaamte moest ik namelijk bekennen dat ik de bijbel, dat boek dat me zo dierbaar is nog nooit van kaft tot kaft gelezen had. Ik wist door mijn studie theologie veel over de inhoud, maar nog nooit had ik alles gelezen.

Op internet vond ik een schema dat me, als ik het volhield, door de hele bijbel zou loodsen, de hele protestantse bijbel dan wel. De deuterocanonieke boeken waren niet inbegrepen. Ik maakte het mijzelf makkelijk en las de “Bijbel in gewone taal”, dan kon ik in elk geval niet struikelen over lastige woorden. Eergisteren las ik de laatste regels van het boek Openbaringen. Nu merk ik dat ik een soort gat ervaar. Vlak na het wakker worden las ik altijd mijn bijbelgedeelte. De bijbel lag namelijk naast me op het nachtkastje.
Nu moet ik het weer zonder doen. Of misschien ga ik juist wel opnieuw beginnen.

Je maakt wat mee als je de bijbel in een jaar doorleest. De prachtige verhalen van het begin. De onderdrukking van het volk Israël in Egypte, hun uittocht en belevenissen in het land Kanaän. Alle profeten die hen en ons er telkens weer op wijzen hoe makkelijk het is om van God af te wijken. De mooie verhalen uit het evangelie. De brieven van Paulus.

De bijbel in een jaar doorlezen is net als het televisieprogramma Rail-Away. Je reist met een trein door een geweldig landschap, maar je hebt maar kort de tijd om op elk station uit te stappen en de omgeving echt goed te bekijken. Je ziet daardoor niet alles van het landschap. Wel  wil je naar sommige plekken terug en anderen hoef je niet echt te zien.

De strakke regels van Leviticus zullen nooit echt mijn favoriet worden. Maar de brieven van Paulus die ik vaak te ingewikkeld vond, springen er voor mij wel positief uit. De hoeveelheid liefde die uit die brieven naar voren komt is prachtig. Ik ben enorm blij dat ik dat gedaan heb. En ik raad iedereen aan om die challenge ook eens aan te gaan. Soms doen kerkelijke gemeentes dat. Zodat je samen het er eens in de zoveel tijd ook over kunt hebben en de reis samen gaat. Ik ging de reis alleen en in gebed met God. Hoeveel mooier kan het zijn als je dat met geloofsgenoten gaat.

Een aanrader voor een ieder!

4 reacties

  1. Pingback: Genesis, een boek vol broers - Met Hem op weg gaan

  2. Pingback: Exodus, wonen in de woestijn - Met Hem op weg gaan

  3. Pingback: Waarom u de hele bijbel in een jaar zou moeten lezen – Met Hem op weg gaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.