5 kansen om te relativeren

We maken ons om alles druk. We maken onze eigen stress. Kan dat niet anders?
Kijk om je heen, we maken ons druk om nieuws dat geen echt nieuws is: fake-nieuws. We maken ons druk om onze kinderen en vrienden, terwijl ze vaak zelf prima in staat zijn beslissingen te nemen. De beslissingen zijn dan misschien niet de onze, maar ze zijn weloverwogen.
Vanuit het geloof wordt alles in het leven in een ander perspectief gesteld. Het is niet de tijdsduur van dit jaar, van de vier jaar tot de volgende verkiezingen of een tijdsduur van ons leven. Vanuit het geloof mogen we denken op de eeuwigheid. Dat geeft veel vrijheid. De bijbel biedt ons dan ook veel kansen om te relativeren.

Kans 1: Slechts 1 ding is nodig

Als Jezus bij twee van zijn vriendinnen is, Maria en Martha, probeert Martha steeds het beste te geven aan Jezus: ze poetst, boent, kookt, doet de afwas en ga zo maar door. Haar zus Maria zit bij Jezus en luistert naar wat Hij te zeggen heeft. Martha vindt dat oneerlijk. Maar Jezus wijst haar terecht. Martha, Martha, er is maar één ding nodig en Maria heeft het goede gekozen.
Om dicht bij God te leven, is luisteren naar wat Hij te zeggen heeft het allerbelangrijkste.

Kans 2: Wat is Gods boodschap?

Op televisie is allerlei nieuws om je druk over te maken. Er zijn veel misstanden en oorlogen in de wereld. We kunnen ons in politieke discussies er enorm druk om maken. De ene partij schreeuwt nog harder dan de andere. Wat ze gaan doen aan de criminaliteit, wat er anders moet in de zorg etc. Natuurlijk moet er van alles beter. Maar als we beginnen met te luisteren naar de Heer, dan is daar een heel ander perspectief: Het wordt Pasen, opstanding uit de ellende. Hoe doods het leven ook lijkt, de bijbel wil ons laten zien dat er ook nieuw leven zal zijn.

 Kans 3: Een nieuw licht in onze wereld.

Met Pasen is voor Christenen een nieuwe tijd aangebroken. We geloven dat Jezus is opgestaan uit de dood. Hoe dat is gebeurd weet niemand. Het is ook niet belangrijk om het natuurwetenschappelijk te kunnen duiden. Als we het in relatie tot Jezus’ leven bekijken, zien we dat Jezus ook al mensen uit doodse en donkere situaties haalde. Mensen die het leven niet meer zagen zitten of door anderen werden genegeerd. Jezus gaf hen een nieuw leven. Dat deed Hij gewoon door hen aan te spreken en liefdevol te zeggen: Je mag er zijn.
Hij zegt dat ook tegen ons. Als wij ons afvragen hoe alles verder moet en ons teveel druk maken, zegt Hij: Je mag er zijn, ik hou van je!

Kans 4: Maak je last niet te zwaar

Een belangrijk punt in trainingen tegen stress is mindfullness en timemanagement. Neem niet teveel hooi op je vork. Je kunt dingen overdragen aan anderen. Is het wel nodig dat jíj bepaalde dingen doet?
Wist je dat dit ook al in de oude bijbelteksten staat? Jezus zegt: “Mijn juk is zacht en mijn last is licht”. Op weg zijn in het leven met Jezus zorgt dat je je zorg mag delen met God. Heel veel hoeven wij zelf niet te doen. Soms is het al meer dan genoeg om mensen gebed te brengen bij God. Als je toch aan het bidden bent, leg dan eerst jezelf voor bij Hem. Ook dat mag.

Kans 5: Kijk naar de vogels en de bloemen, én naar katten.

Maak je je nu nog steeds zorgen? Kijk dan eens naar de vogels, onbezorgd vliegen ze door de lucht. Maken nestjes en stichten gezinnen. Kijk naar de bloemen, ze bloeien zo mooi, zonder zich zorgen te maken of ze er morgen nog wel zijn. Toch ontfermt God zich over vogels en bloemen. En ik denk ook een beetje over katten, als er iemand is dit mij laat zien dat ik me niet druk hoef te maken, dan is het wel mijn kat Sam.

De bijbel als moderne ontstress-methode, misschien is dat ook wel de boodschap van de vastentijd.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.